11/12/2013

Fitfarm Bikini Challenge nettivalmennus

Lopetettuani jääkiekon noin reilu kaksi vuotta sitten lihosin noin 8 kiloa. Kesällä 2013 se oikeestaan vasta löi vasten kasvoja. En saanut enää vanhojen housujen nappia kiinni, valmistujaismekon vetoketju ei mennytkään sujuvasti ylös asti eikä mitkään vaatteet näyttänyt enää hyvältä päällä. Aloin olemaan tosi epävarma itsestäni ja koko kesän ajattelin että nyt, nyt mä otan ittestäni niskasta kiinni, rupeen käymään lenkillä että saan ne hemmetin kilot veke mun kropasta. Niin ei koskaan kuitenkaan käynyt. Kesällä oli paljon kivempi syödä epäterveellistä ruokaa kuten jäätelöä ja sunnuntaisin krapulamätöksi kebabit. Niin ja kesällähän olikin kiva lähes joka päivä käydä terasilla juomassa parit lonkerot ja lauantaisin mennä sitten oikeen kunnolla viihteelle. Muistan kun olin joskus kesän lopussa ostoksilla ja tajusin kattoessa peiliin että ei herran jumala, mä oon oikeesti lihonnu. Uppouduin siinä sitten ostosreissun jälkeen internetin syövereihin ja jostain päädyin lukemaan fitfarmin BC-nettivalmennuksesta. Innostuin kyseisestä nettivalmennuksesta ja päätin että nyt on aika ottaa itteään niskasta kiinni. Pari päivää jäin miettimään että lähenkö mukaan tohon hommaan vai en. Pari päivää ennen kun osallistumisaika meni umpeen päätin maksaa sen 99€ ja lähtee mukaan tohon hommaan. Opiskelijalle toi 99€ hinta on aika iso mutta onneks kävin sillon vielä töissä niin ei se tuntunut niin pahalta.

Odotin innolla elokuun loppua sillä päätin alottaa treenaamisen vasta syyskuussa kun olin muuttanut Turkuun ja saanut kaikki muut asiat kondikseen. Pari ensimmäistä viikkoa meni tosi hyvin urheilun ja syömisten kannalta. Oli tosi outoa syödä niin monta kertaa päivässä kun ennen treenien alottamista en syönyt aina edes aamupalaa. Treeniohjelmaan kuului siis ruokaohjeiden lisäksi kolme erilaista salitreeniä, ruokaohjeet ja kerran viikossa tuli aina uus ulkotreeni. Joka viikko saatiin myös erilaisia ruokavinkkejä. Ensimmäisen ja toisen viikon aikana oli ihan huippua kun niitä kiloja alko lähteä huimalla vauhdilla. Kolmas ja neljäs viikko olikin sitten vähän raskaampia. Tuntu ettei saa yhtään itestään kiinni ja treenaaminen tuntu välillä niin ylitsepääsemättömän vaikeelta. En jaksanut enää nousta aamulenkeille eikä ruokaohjeiden noudattaminen ollut yhtä helppoa kun ekoilla viikoilla. Pidin silti pintani ja jatkoin parhaani mukaan. Tiesin että se väsymys iskee joskus mutta en silti luovuttanut. Neljännen viikon jälkeen mun paino pysähty paikalleen. Olin neljän viikon aikana pudottanut 4 kiloa joka oli aika kuitenkin aika suuri määrä siihen verrattuna ettei mulla sinänsä oo hirveesti mitä pudottaa. Vasta viidennen viikon aikana oikeestaan tajusin että se mittanauha on tässä se paras kaveri eikä se hemmetin vaaka. Viis viikkoa sitten takaperin olin puolessa välissä ja jo kauan ennen treenin alottamista päätin että sillon saan pitää pari päivää taukoa kaikesta. Mentiin kavereiden kanssa risteilylle ja tottakai siellä tuli juotua alkoholia, syötyä mitä sattuu ja muuten vaan rellestettyä. Tottahan sitä nestettä oli kertynyt taas kehoon ja paino oli noussut reilu kilon verran kun pääsin kotiin. Mulla tää parin päivän tauko kaikesta toimi kuitenkin tosi hyvin. Tauon jälkeen jakso taas jatkaa paljon pirteempänä ja oli jotenkin paljon enemmän motivaatiota siihen treenaamiseenkin. Voin kertoa että kun on 5 viikkoa vetänyt lähes joka aamu kananmunaa tai iltapalaksi maitorahkaa niin kyllä teki hyvää olla hetki ilman. Tällä hetkellä en vois ajatellakaan syöväni kananmunaa tai maitorahkaa. Maitorahka on muutenkin yks asia jota inhoon...

Tällä hetkellä musta tuntuu että nämä 10 viikkoa meni ohi yhdessä hujauksessa. Vaikka kahden ensimmäisen viikon jälkeen tuntuikin että huhh, vielä 8 viikkoa pitäis jaksaa niin kyllä tämä aika meni vaan tosi nopeesti. Kaksi ekaa ja kaksi viimestä viikkoa oli mulle ne kaikista vaikeemmat. Se itse alottaminen on aina tosi vaikeeta mutta myös se loppusuora. Kahdeksan viikon jälkeen mulla oli niin väsynyt olo. Olin niin väsynyt syömään sitä samaa joka päivä. Siinä onkin yksi iso miinus koko nettivalmennukselle. Ruokaohjeet oli aivan liian yksinkertaset. Itse olisin kaivannut paljon enemmän vaihtelua ruokaohjeisiin. Kaksi vikaa viikkoa sovelsin ruokaohjeita itse ja hyvin näytti menevän niinkin. Rupesin myös syömään vähän vapaammin eikä se tuottanut kyllä mitään ongelmaa. Alku on kuitenkin se kaikista tärkein että saa siitä rytmistä kiinni. Veikkaan etten oo ainut joka on kymmenen viikon aikana kyllästynyt syömään joka päivä samaa ruokaa. Alotin myös jossain vaiheessa ruokapäiväkirjan pitämisen mutta ei se mua ainakaan auttanut pätkääkään. Unohdin aina kirjottaa ylös mitä olin syönyt tai sitten jos olin joskus suunnitellut etukäteen mun syömiset niin eihän ne nyt koskaan toteutunut. Jollekin toi ruokapäiväkirjan pitäminen voi olla hyväkin juttu mutta mun kohdalla se ei toiminut lainkaan. Liikuntapäiväkirja sen sijaan toimi mun kohdalla tosi hyvin. Suunnittelin aina etukäteen viikon treenit ja kirjasin alle mitkä oli toteutunut. Välillä olikin sitten "pakko" mennä aamulenkille koska olin kirjottanut niin mun treenipäiväkirjaan. Sen avulla oli myös paljon helpompi päättää ne lepopäivät ja myös pitää ne koska ne on kuitenkin iso osa treenaamista.

Kuten jo aikasemmin mainitsin nettivalmennukseen kuului siis kolme erilaista saliohjelmaa. Positiivista oli se, että nettivalmennukseen liittyessä sai myös opastusvideot näihin saliohjelmiin ja ulkotreeneihin. Mulle oli ainakin kaikki salitermit ihan hepreaa. Tai kyllähän mä olin kuullut kaiken maailman pakaraheilautuksista ja suorinjaloin maastavedoista mutta eihän mulla ollut mitään hajua mistään tekniikasta. Opastusvideot oli ainakin mulle tarpeen ja mun mielestä oli tosi hyvä että siellä oli sellaset. Saliohjelmissa oli kuitenkin just esimerkiksi niitä kyykkyjä joidenka tekniikka kannattaa olla hallussa ettei vahingossa mee satuttaan itteensä. Saliohjelmien lisäksi meillä oli tosiaan niitä ulkotreenejä. Niitä en suorittanut mitenkään ahkerasti mutta en kokenut sen olevan tarpeellista kun mulla on toi jääkiekkoharrastus. Kolmen eri saliohjelman noudattaminen alkoi myös tulla vähän korvista pihalle joten aloin näitäkin lopussa vähän soveltamaan. Sain näistä saliohjelmista tosi paljon uusia liikkeitä ja ideoita. Aion ehdottomasti käyttää näitä saliohjelmia vielä jatkossa! Tosiaan mun treenaaminen ei siis tule loppumaan tähän pisteeseen. Siihen tavotteeseen mihin haluan päästä on vielä matkaa. Painoa aion pudottaa jouluun mennessä vielä 3 kiloa ja siksi aion muuttaa mun treenejä ihan täysin. Nämä 10 viikkoa oon oikeestaan kehittänyt vaan sitä lihasta ja nyt alkaakin sitten se rasvanpoltto. Sitä lihasta onkin tullut näiden 10 viikon aikan yllättävän paljon!

Oon ihan hämmilläni siitä kuinka lihaksikkaalta mun selkä näyttää ja kuinka mun koko kroppa on muotoutunut ihan täysin. Enää ei oo semmosia jukelittomia jenkkakahvoja eikä myöskään reidet hölly samalla tavalla. Vaikka rasvaprosentit onkin vielä ihan turhan suuret niin oon tosi ylpee itestäni ja siitä mitä oon saavuttanut. Oon saanut niin paljon irti tästä treeniohjelmasta. Ilman mun poikaystävää joka on toiminut ihan mahtavana tsempparina ja tukena en ois pärjännyt näin hyvin. Oon myös saanut tosi paljon tukea mun ystäviltä ja oon niin kiitollinen kun kaikki on mua niin paljon jaksanut tsempata. Matkan varrella mun itsevarmuus on kasvanut hurjasti mutta oon myös oppinut elään paljon terveellisemmin. Tiedän mitä tulee syödä ja oon oppinut syömään säännöllisesti. Mun ei tee enää yhtä paljon mieli mitään herkkuja ja mun itsekuri on paljon parempi mitä ennen. Mulla ei oo myöskään mikään pakottava tarve päästä enää vetämään sitä alkoholia mikä oli esimerkiksi kesällä. En oo siis muuttunut miksikään absolutistiksi mutta alkoholin käyttöä oon vähentänyt huomattavasti ja oon itseasiassa päättänyt että juon (olen humalassa, joten pientä viinijuontia ei lasketa :D ) seuraavan kerran vasta joulupäivänä tai sen jälkeen.

Matkaa mun unelmakropan saavuttamiseksi on vielä paljon mutta tästä on hyvä jatkaa. 10 viikkoa sitten painoin 66 kg tällä hetkellä painoa on 61 kg. Yhteensä 5 kg on siis lähtenyt näiden 10 viikon aikana. Koska mittanauha kertoo enemmän kun vaaka niin tässä ois vielä mitat:

Ennen:
Käsivarsi: 28,5cm
Rinta: 92cm
Vyötärö: 79cm
Maha: 90cm
Peppu: 96cm
Reidet: 88cm

Jälkeen:
Käsivarsi: 30cm (+1,5cm)
Rinta: 89cm (-3cm)
Vyötärö: 71cm (-8cm)
Maha: 84cm (-5cm)
Peppu: 91,5cm (-4,5cm)
Reidet: 83cm (-5cm)

En usko että olisin saavuttanut nämä tulokset ilman Fitfarmin nettivalmennukseen liittymistä koska mulla oli ennen niin huono itsekuri mutta en silti maksaisi toista kertaa 99€ kyseisestä nettivalmennuksesta. Vaikka olo onkin näiden 10 viikon jälkeen paljon itsevarmempi, oon oppinut paljon itsestäni, oon saanut enemmän motivaatiota treenaamiseen sekä oppinut syömään säännöllisesti ja tiedän paljon enemmän terveellisestä ruokavaliosta. Itse olisin kaivannut monipuolisempaa ruokaohjetta ja paljon enemmän opastusta treeneihin. Onneksi sain Elixiaan liittyessä kaksi ilmaista personal trainer tapaamista joka opasti mua tosi paljon ja sain mun personal trainerilta paljon vinkkejä jatkoa ajatellen. Näin kymmenen viikon treenailujen jälkeen voin antaa teille kaikille semmosen vinkin että menkää sinne salille, uskaltakaa käyttää isompia painoja, treenatkaa kovalla sykkeellä, syökää terveellisesti ja huoltakaa sitä kroppaanne.

8 kommenttia:

  1. Vautsi miten noita senttejä on lähteny! Tsemppiä vaan jatkoonkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo yllätyin kyllä itekin :) kiitos paljon tsempistä!

      Poista
  2. Vastaukset
    1. jee! :) huomenna jatkuu taas kova treenaaminen :D

      Poista
  3. Heippa! olisko sulla mitään neuvoa makeannälän selättämiseen ? olen kuullut pudding tuotteista oletko itse kokeillut/ huomannut vakutusta ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Hedelmät on auttanut mua todella paljon. Esim pakastetut viinirypäleet tai banaanin siivut maistuu ihan karkilta. Kuitenkin niidenkin liikasyömine ei ole hyväksi. Oikeestaan mulla toi makeanhimo laantu sitten ajan kanssa. Ensimmäiset 2 viikkoo oli vaikeat, sitten kolmas ja neljäs viikko ihan ok mutta sen jälkeen oli taas vaikea pysyä raiteillaan. Tsemppiä vaan niin kyllä se siitä! :)

      Poista