11/30/2016

WEEKEND GETAWAY - GDANSK

Koska tästä mun blogista on nähtävästi kääntymässä pieneimuotoinen matkailu-blogi, ajattelin että miksipä mä en kertoisi meidän Puolan reissusta! Kyseisestä reissusta toki on jo muutama kuukausi joten yritän parhaani mukaan jakaa teidän kanssanne parhaat vinkit ja kokemukset!
Lähdettiin tosiaan poikaystäväni kanssa viikonloppureissulle Gdanskiin. Varattiin lennot Turusta Gdanskiin momondon kautta joidenka hinnaksi tais tulla noin 95€ per naama. Ei paha hinta vai mitä! Majapaikan löytäminen ei myöskään ollut mitenkään ongelmallista sillä huoneistoja näytti olevan yllin kyllin tarjolla, ja vielä ihan vanhan kaupungin läheisyydestä. Sijainnin puolesta meidän huoneisto oli ihan täydellinen! Meidän huoneistosta tais olla noin parin minuutin kävelymatka niin sanotulle pääkadulle. Kolmelta yöltä hintaa kyseiselle huoneistolle tais tulla noin 200€. Gdanskista löytyy huoneistoja ihan joka lähtöön jonka näkee myös tarjonnan hintahaarukassa. Haluttiin itse panostaa vähän enemmän majoitukseen, joten meidän huoneisto ei ollut ihan sieltä halvimmasta päästä. Bookingista löytyy tosi paljon eri vaihtoehtoja, myös isommalle porukalle!
Me haluttiin pitää miniloma jonka tarkoituksena oli vaan rentoutua ja syödä hyvin joten ei hirveesti suunniteltu mitään etukäteen. Mikä osottautui hyväksi ideaksi. Ensimmäisenä päivänä saavuttiin Gdanskiin noin 11 aikaan. Saavuttiin meidän huoneistoon ja saatiin kuulla, että saadaan aivaimet vasta kahdelta. Onneksi saatiin jättää kaikki kamat kyseisen talon aulaan ja lähdettiin etsimään joku aamupalapaikka. Syötiin runsas aamupala jonka jälkeen mentiin vähän edes takas ja löydettiin kiva pikku mesta jossa juotiin lasilliset. Päästiin meidän kämppään ja illalla suunnattiin taas syömään. Haluttiin mennä johonkin ravintolaan mistä saa Puolalaista ruokaa, ja löydettiin paikka nimeltä Velevetka. Tilattiin kalalautanen kahdelle joka oli pikemminkin kooltaan kalalautanen neljälle. Onneksi ollaan M:n kanssa kovia syömään joten eihän sen kalalautasen tyhjentäminen hirveesti tuottanut ongelmia! :D Tiedettiin jo etukäteen että halutaan panostaa ruokailuun reissun aikana kun ruokailu kyseisessä maassa on sen verran edullista.

Vaikka haluttiinkin pitää pelkästään rentoiluloma hyvän ruoan parissa, tehtiin me myös muutamia "turisti-juttuja". Yks ehdoton must do-jutuista oli tietenkin tuonne maailmanpyörään meneminen. Hintaa tais olla 6€ per henkilö ja siellä sai olla 10 minuuttia, joka oli mun mielestä ainakin ihan tarpeeksi. Ylhäällä pysähdyttiin muutamaksi minuutiksi kerran ja sillon ehti nähdä koko kaupungin kauniissa kokonaisuudessaan. Toinen juttu mikä meillä oli meidän to do-listalla oli Mariankirkon (Bazylika Mariacka) torniin kiipeäminen. Ahtaanpaikankammoisena se ei ollut ehkä mikään maailman paras idea. Noin 800 rappusta tuli kiivettyä todella ahtaissa käytävissä pienessä paniikissa, mutta olihan se ylös päästyttyä sen arvoista. Harmikseni sieltä ei tullut otettua niin paljon kuvia kun stressasin vaan sitä, kuinka mä tuun selviämään alas.

Koska minä olen kahvin suurkuluttaja, rakastan tehdä kahvia ja kaikkea siihen liittyvää halusin käydä mahdollisimman monessa kahvilassa. Tarkastelin TripAdvisorissa jo etukäteen suosittuja paikkoja ja sieltä löydettiin muun muassa Drukarnia Café niminen paikka. Kyseinen kahvila on ilmeisesti todella suosittu paikallisten keskuudessa, tai näin ainakin ymmärsin TripAdvisoria selaillessa. Vaikkakin viihdyttiin siellä ihan vain kahvikupillisen verran, sai täältä parasta kahvia mitä koko reissun aikana pääsin juomaan. Joten kaikki kahvifanit siellä ruudun toisella puolella, jos etsitte hyvää kahvipaikkaa Gdanskissa, suosittelen käymään Drukarnia Caféssa!
Lauantaina löydettiin kahvila/ravintola nimeltä Piwna47. Hintaluokaltaan kyseinen ravintola oli hieman hintavampi kuin muut ravintolat. Kyseisen ravintolan viinitarjonta oli erittäin kattava ja päätettiinkin nauttia kyseisessä ravintolassa ainoastaan viiniä ja olihan mun pakko saada viinin kaveriksi pala kakkua kun heidän kakkuvitriininsä oli sen verran pullollaan kaiken maailman herkkuja! En oo varmaan ikinä ollut yhtä kauniissa ravintolassa, olisin voinut valokuvata joka nurkan ja vaan fiilistellä sitä tunnelmaa! Niin mun tyylinen paikka! Ylemmässä kuvassa huomaa kuinka ravintolan sisustuksessa oltiin yhdistetty maalais- sekä teollisuustyyli. Itse inspiroiduin tästä paikasta ihan hirmusti kun omana haaveena on avata se oma pikku kahvila vielä joku päivä. Plussaa sai tämä mesta ehdottomasti myös siitä, että saatiin täällä reissumme aikana parasta palvelua! Ensimmäisen päivän jälkeen meillä molemmilla oli vähän semmonen fiilis, ettei ketään oikeen kiinnosta jutella niitä näitä asiakkaidensa kanssa, tai edessä vääntää yhtä pientä ystävällistä hymyä.
Sunnuntai pyhitettiin kokonaan shoppailulle. Mentiin taksilla ostoskeskukseen nimeltä Galeria Baltycka Shopping Center. Ensivaikutelma ostoskeskusesta oli ihan hyvä kunnes meille tuli nälkä ja haluttiin syömään. Ostoskeskusessa oli kaikki perus liikeet; H&M, Sephora, Mango, Berska mutta myös muutamia suomalaisille tuntemattomia liikkeitä! Ostoskeskus oli kooltaan ihan sairaan suuri ja ruokapaikkoja oli ehkä viisi. Kaikki ruokapaikat oli fast food ketjurafloja jotka oltiin vielä kaiken lisäksi aseteltu food court tyyliin, niin ja istumapaikkoja tässä food courtissa ei todellakaan ollut montaa verrattuna siihen kuinka suuri ostoskeskus oli kyseessä. Ei edes jääty miettimään moneksi minuutiksi mikä näistä ketjurafloista valitaan, vaan päätettiin syödä kun palataan takaisin vanhaan kaupunkiin.

Tämmöisenä viikonloppu lomakohteena Gdansk toimii mun mielestä todella hyvin. Kolmen päivän aikana kerkes hyvin koluta koko vanhan kaupungin läpi ja nauttia nähtävyyksistä. Jos meillä olis ollut yksi päivä enemmän, tai jos olis ollut hieman lämpimämmät kelit, oltais varmasti vierailtu Sopotissa. Se saakoot jäädä ensi kertaan ;)