1/19/2017

CUSCO & MACHU PICCHU

Saavuttiin Cuscoon 12. päivä ja ensivaikutelma kaupungista oli tosi hyvä. Majottauduttiin Pariwana nimiseen hostelliin, joka myös osottautui erittäin hyväksi valinnaksi. En oo ikinä aikaisemmin asunut hostelleissa ja ensi kokemukseksi tää on ollu ihan super kiva! Nukutaan Mathiaksen kanssa 10 hengen dormissa. Tähän asti ei ainakaan oo ollut sen suurempia ongelmia kanssa-asuvien kanssa. Kaikki täällä vaikuttaa niin mukavilta ja lepposilta.
Cusco sijaitsee noin 3,5 km korkeudessa, joten ekana päivänä oli tosi tokkurainen olo. Johtuen varmaankin tästä korkeudesta. Tokana päivänä oli jo paljon parempi olo ja mentiin ilmaiselle kaupunkikierrokselle, joka osottautui todella hyväksi ideaksi. Saatiin niin paljon tietoa Cuscon historiasta ja paljon hyviä vinkkejä mitä kaupungissa voi tehdä. Tässä muutama kuva kyseiseltä kierrokselta:
Kyseisellä kierroksella saatiin myös kuulla, että tällä Cuscossa on suklaamuseo. Siis suklaamuseo! Meidän oli pakko päästä sinne, tai siis mun oli pakko päästä... saatiin maistella eri suklaita sekä suklaaliköörejä. Saatiin myös tietty kuulla kaikki suklaan historiasta ja sen valmistusprosessista. Täällä Perussa valmistetaan suurimmaksi osaksi ainoastaan kaakaota, joka sitten lähetetään eteenpäin suuriin suklaatehtaisiin, kuten Belgiaan.
Sunnuntaina herättiin aikaisin aamulla ja meidän matka kohti Machu Picchua vihdoin ja viimein alkoi! 6:00 meidät tultiin hakemaan meidän hostellista, josta jatkettiin matkaa Lorenzo Expeditionsin toimistoon. Siellä saatiin aamupalaa, käytiin kaikki varusteet sekä turvallisuusohjeet läpi.
Varattiin meidän Machu Picchu matka joskus syyskuussa muistaakseni. Hintaa tällä kyseisellä jungle trekillä joka me tehtiin oli noin 300€. Matka alkoi 1,5 tunnin bussimatkalla kohti Abra Malagaa. Siellä saatiin maastopyörät alle ja fillaroitiin 55 km vesisateessa kohti Santa Mariaa. Olin ihan varma ettei meikäläinen tuu pysyyn maastopyörän selässä koko matkaa, mutta yllättävän helposti se matka taittui! Taisin jopa muutaman vesiesteen jälkeen adrenaliinipäissään sanoa Mathiakselle, että tätä mä haluan alkaa harrastaa. Santa Mariassa meitä odotti myös lounas, joka ylitti odotukseni täysin. Odotin että saamme reissun aikana keskivertoista ruokaa, mutta jokainen aamiainen, lounas ja dinneri osottautui ihan huipuksi! Ruokailu ylitti todellakin odotukseni! Naurettiin Mathiaksen kanssa, että oltais voitu tehdä sama reissu vain ruoan puolesta.
Santa Mariassa matka jatkui koskenlaskun parissa. Noin tunnin verran sai taas muutaman kerran pelätä henkensä puolesta ja meloa aallokossa kuin hullu. En oo ikinä kokenut mitään samanlaista ja pakko sanoa, että voisin tehdä sen uudestaan vaikka kuinka monta kertaa! Melonnan jälkeen oli taas aika matkustaa bussilla noin 1,5 tuntia kohti Santa Teresaa. Santa Teresassa päästiin polskimaan päivän päätteeksi kuumille lähteille, joka ei olisi voinut olla parempi päätös päivälle. Harmikseni en ottanut yhtäkään kuvaa kuumista lähteistä...

Santa Teresassa meidän aamu alkoi taas varhain. Aamupalan jälkeen oli aika lähteä patikoimaan kohti Aguas Calientesia. Matkaa kohteeseen oli yhteensä noin 20 km. Ensimmäiset 10 km käveltiin hiekkatietä pitkin jonka jälkeen loput 10 km käveltiin junaraiteen vierellä keskellä viidakkoa. Meillä kävi hyvä tuuri sään kanssa, sillä ensimmäisten 10 km aikana paistoi aurinko. Lounaan jälkeen alkoi tietenkin sataa ja ne viimeiset 10 km ponchon alla ei ollu mikää hirveen mukava kokemus. Käveleminen kaatosateessa itsessään ei ollut haastavaa, mutta se hiostava olo siellä ponchon alla, se oli hitusen tuskallisempaa. Lämmin suihku ei varmaan ikinä oo tuntunut yhtä ihanalta kuin sillon kun päästiin perille hostelliin. Illalla meitä odotti ihan huippu illallinen. En voi vieläkään käsittää että saatiin kaikki tämä vain 300 eurolla! Käytiin illalla nappaamassa bussiliput Machu Picchuun jotka maksoivat 12 dollaria per suunta. Toinen mahdollisuus olisi ollut kävellä noin 1900 rappusta, mutta tässä vaiheessa taidettiin kaikki olla sitä mieltä, että bussimatka olisi mukavempi vaihtoehto.
Aguas Calientes on suurimmaksi osaksi rakennettu ainoastaan turisteja varten, sillä se sijaitsee kilometrin päästä Machu Picchusta. Sen myös näki! Ympärillä oli mitä hienompia hotelleja sekä ravintoloita mitä  pidemmälle käveli. Kyseistä paikkaa myös laajennetaan koko ajan enemmän ja enemmän. Täällä asuminen on todella kallista. Yksi yö hotellissa voi maksaa jopa 1000 us dollaria. Näimme myös sattumalta meidän hotellin hinnat jotka olivat alkaen 60 USD/yö. Meillä tosiaan sisälty kaikki tuohon 300 euroon!

Kolmantena päivänä oli taas tiedossa varhainen aamu. Herättiin kello 4 aamuyöstä ja mentiin jonottamaan busseja. Me päästiin todella hyvään aikaan bussijonoon ja koska meillä oli jo liputkin etukäteen hommattuna, ei tarvinnut niitäkään  jonottaa. Lippujenmyynti alkaa vasta 5:30 ja ensimmäinen bussi lähtee samoihin aikoihin. Tässä vaiheessa jono busseihin oli valehtelematta ainakin kilometrin mittainen. Me taidettiin päästä neljänteen tai viidenteen bussiin. Perillä sai taas hetken odottaa, että portit itse kohteeseen avattaisiin. Meidän opas vei meidät samantien hänen special spottiin josta näkyi Machu Picchu isossa kokonaisuudessaan. Tähän aikaan sai vielä parhaat kuvat kun paikalla ei vielä ollut niin paljon muita turisteja. Tänä päivänä Machu Picchuun myydään 3000 pääsylippua per päivä. Jos matkustaa high seasonin aikaan täytyy liput ostaa hyvissä ajoin. Ja nyt tarkoitan noin 6 kuukautta etukäteen. Näin tammikuussa täällä on vielä täysi sadekausi meneillään, joka tarkoittaa siis sitä, että turisteja on myös vähemmän. Oppaan mukaan meille osui täydellinen sää Machu Picchu - päivänä, sillä koko aamupäivän paistoi aurinko. Näin ei ole kuulemma käynyt oppaamme mukaan pariin kuukauteen!
Auringonnousun aikana mulla oli tosi kummallinen olo. Tuijotin useita minuutteja isoja  kivistä valmistettuja rakennuksia ja ihmettelin, että millä ihmeellä kukaan on siihen aikaan osannut tehdä jotain niin suurenmoista? Tai mitä jos espanjalaiset eivät olisi tulleet Etelä-Amerikkaan, miltä tämä maailma näyttäisi tänä päivänä? Kierreltiin parhaat paikat oppaamme kanssa parin tunnin ajan jonka jälkeen saatiin pyöriä kylässä niin kauan kuin halusimme. Tähän väliin voisin sanoa, että jos ikinä matkustatte Machu Picchuun varatkaa sinne reilusti aikaa. Me saavuttiin 6 aamulla ja lähdettiin noin 13:30 takaisin Aguas Calientesiin, josta meidän juna takaisin Cuscoon päin lähti. Paluumatkat eivät kuuluneet tuohon retken hintaan. Juna Aguas Calientesista Ollantaytamboon maksoi noin 100€  josta jatkettiin matkaa taksilla 1,5 h Cuscoon joka maksoi 23€, eli neljään pekkaan jaettuna noin 5€ per nassu.
Retkiä Machu Picchuun löytyy ties minkälaisia. Jos haluaa matkustaa mukavasti tai toisin sanoen, jos löytyy sitä pätäkkää, pääsee Cuscosta suoraan junalla Aguas Calientesiin joka maksaa 430 dollaria per suunta, joka on euroissa siis suurinpiirtein saman verran. Machu Picchun porttien vieressä on myös hotelli, jossa halvin huone on 1000 dollaria per yö. Eli tällaisiakin vaihtoehtoja löytyy. Suurille seikkailijoille löytyy myös 7 päivän patikointiretkiä jossa vaelletaan niin sanottua klassista inka trailia pitkin ja yövytään teltoissa. Tällaisten reissujen hinnoista mulla ei valitettavati ole tietoa. Sen verran tiedän, että netin kautta varatessa älä ota sitä ensimmäistä google-osumaa, sillä se on aina kallein. Itse suosittelen ehdottomasti Lorenzo Expeditionsia! Kaikki oli järjestetty niin täydellisesti ja ammattitaitoisesti. Käyttäkää aikaa itselle sopivan yrityksen sekä retken etsimiseen, sillä niitä täällä löytyy pilvin pimein. En tiedä mitä muuta kertoa, jos herää kysymyksiä, kysykää ihmeessä!