1/11/2017

JETLAGGED

Mun matkan Peruun, Limaan, oli todella pitkä ja väsyttävä. Suljin kotioveni noin 9 aikaan ja lähdin tarpomaan rinkka selässä kohti juna-asemaa. Herätessäni olin aivan liian jännittynyt syömään mitään, joten ostin asemalta itselleni aamupalaa. Koko matkan Turusta Heksinkiin pelkäsin, etten kerkeä ajoissa. No hyvinhän mä kerkesin... Kaksi ja puoli tuntia siinä oli sitten aikaa ihmetellä Helsinki-Vantaan lentokentällä. En ole siis ikinä matkustanut yksin lentokoneella ja nyt mua odotti 23 tunnin matka Peruun. Matka uuteen maahan, uuteen kulttuuriin.
Ensimmäinen vaihto oli Amsterdamissa. Siellä aika kului ripeästi. Katsoin huonolla wifillä jotain turhaa sarjaa netflixistä. Vaihto oli myös todella helppo. Saavuttiin johonkin portille numero C jotain ja jatkolento lähti portilta C4. Eli ihan vierestä! Mulla oli tavoitteena yrittää olla hereillä Madridiin asti ja alkaa nukkua vasta pisimmän lennon aikana. Amsterdamista lensin siis Madridiin. Madridissa olikin sitten vähän eri setti kuin Amsterdamissa. Minulla meni yhteensä 34 minuuttia, siis 34!, päästä seuraavalle portille. Vaihtoaikaa oli toki semmoiset kolme tuntia joten siinä tarpomisessa kulutin näppärästi puoli tuntia siitä ajasta.
Kolme tuntia tuntui ikuisuudelta. Portilla odotti iso määrä ihmisiä. Taisin olla ainut skandi tästä lössistä. En siis ihmettele että porukka katsoi minua hiukan kummastuneena. Kun portti vihdoin ja viimein aukesi ja oli aika siirtyä koneeseen tajusin kuinka onnekas olen, että osaan puhua espanjaa. En siis sujuvasti mutta ymmärrän suurimman osan. Tästä lähtien jokainen puhui ainoastaan espanjaa, portilla, koneessa, passintarkastuksessa...
Istuin yhden nuoren tytön sekä vanhemman rouvan välissä. Nuoremman tytön kanssa yritin jutella espanja-englanti sekoituksella joka sujui sen verran hyvin että sain maihinnousukortin täytettyä. Joka siis oli espanjaksi.
Tavoitteeni yrittää nukkua suurin osa lennosta epäonnistui totaalisesti. Tai nukuin mä ehkä 6 tuntia ja luin Cheekin musta lammas kirjaa loput ajasta. Istuin vessan edessä, joka siis ensinnäkin tarkoitti sitä, ettei nojia saanut laskettua senttiäkään alemmas. Se ei ollut suurin syy mun unettomuudelle, koska oon konkari nukahtamaan missä vaan. Suurin syy miksi en saanut nukutuksi oli se, kun joka kerta kun joku kävi vessassa kuului kauhea meteli pytyn huuhtelemisesta.
12,5 tunnin lento tuntui loppu peleissä todella lyhyeltä. En tiedä johtuko se siitä että sain sentään sen 6 tuntia nukuttua vai siitä kuinka uppoutunut olin kirjaani.
Liman lentokentälle saavuttua olin todella jännittynyt, mutta samalla innoissani. Tiesin että muutamien minuuttien päästä saan pitkästä aikaa nähdä Mathiaksen. Kun pääsin hyppäämään Mathiaksen syliin ja tajusin, että kolmen kuukauden odotus on ohi, niin itkuhan siinä tuli.
Meidän hotelli on tosi kiva, todella hyvällä paikalla täällä Mirafloressa. Käytiin jo eilen myös hieman kiertelemässä paikkoja ja näin ensisilmäyksellä kaupunki vaikuttaa tosi siistiltä! Siis ihan kirjaimellisesti myös siistiltä, roskia ei oo missään. Ja kukaan ei vaikuta polttavan tupakkaa, ihan näin side notena. Täällä on tosi paljon puistoja ja erilaisia patsaita ja veistoksia joilla on eri merkitykset. Näin suuren kaupungin keskellä on mun mielestä kiva, että on panostettu juuri tällaisiin puistoihin. Antaa niin paljon väriä tänne kerrostalojen keskelle.
Meillä oli suunnutelmissa mennä illemmalla syömään ja juomaan lasilliset, mutta mä nukahdin jo kahdeksan maissa. Heräsinkin tässä pirteänä kuin peipponen about tunti sitten ja kellohan on tosiaan täällä puoli 8... Toivottavasti tää mun jet lav helpottaa edes huomiseen mennessä. En oo ikinä itseasiassa kokenut mitään saman tapaista. Taisin jopa töissä hehkuttaa, että "mulla ei oo ikinä mitään ongelmaa aikaerojen kanssa". Huomenna suunnataan nokkamme kohti Cuscoa, jossa myös tapaan meidän matkaseuralakset ekaa kertaa, ja siellä valmistaudutaan Machu picchuun! Sieltä varmaan seuraavan kerran sitten postausta! Adios amigos!

1 kommentti:

  1. Åhhhh så roligt att höra att allting gick bra och att du har kommit fram safe and sound <3 Så glad för dej att du äntligen fick träffa Mathias, kändes säkert helt underbart efter all väntan!! Hoppas ni får en riktigt bra resa!!

    VastaaPoista