1/23/2017

MEDELLÍN

Muutama päivä sitten laskeuduttiin Kolumbian lentokentälle ja suunnattiin meidän buukkaamalle hostellille. Ensivaikutelma suurkaupungista oli hyvä. Joka puolella oli niin paljon värejä. Hostelliin saavuttua, aloin epäröimään onko tää sittenkään niin kiva paikka. Meidän hostelli on nimittäin jonkun baarikadun varrella. Tämä koko alue on muutenkin tosi turistinen. Vaikkakin katujen melut kantautu kämppään samalla tavalla kun oisin itse ollut ulkona kadulla, sain ihan hyvin nukuttua.
Saavuttua Medellíniin käytiin tsekkaamassa vähän paikkoja. Tästä meidän hostellilta kävelee parissa minuutissa ihanan puiston läpi keskelle suurkaupungin vilskettä. Jotenkin ihana miten ne on saanut eroteltua nämä ns backpacker-alueet tuosta suurkaupungista. En osannut yhtään odottaa, kuinka suuri tämä kaupunki on. Isoja rakennuksia, paljon liikennettä, paljon poliiseja, ketjurafloja... Tosiaan ketjurafloista nämä Etelä-Amerikkalaiset tykkää. En tiedä miksi, mutta niitä löytyy ainakin täältä Medellínistä varmaan enemmän kuin paikallisia mestoja.
Tokana päivänä käytiin tiedepuistossa. Siellä oli paljon eri osuuksia. Kahdessa ensimmäisessä oli useita akvaarioita sekä terraarioita. Kolmannessa rakennuksessa oli tiedettä voimasta ja siitä eteenpäin ajasta sekä äänestä.
Eilen lähdettiin käymään Mathiaksen kanssa kahvikiertueella. Odotin kyseistä retkeä niin paljon! Aamulla kuitenkin oli tosi heikko olo enkä ollut varma jaksanko kiertää tunti tolkulla jossain kahvitilalla. Päätettiin kuitenkin lähteä, joka osottautui hyväksi ideaksi. 10 aamulla meitä tuli hakemaan espanjaa puhuva mies jolla oli syntyperäinen Kanadalainen tulkki mukana nimeltä Alexander. Tää Alexander oli ihan mahtava tyyppi! Löydettiin samantien yhteinen sävel, muun muassa missäs muuallakaan kuin jääkiekon parissa.
Ajomatkaa hostellilta tilalle oli noin 40 minuuttia. Jouduttiin patikoimaan isoa mäkeä alas vielä 10 minuuttia ennen kuin päästiin kokonaan perille kohteeseen. Odotin että meitä olisi ollut useampi, mutta saatiin Mathiaksen kanssa ihan priva kiertue! Paikka oli pieni perheomisteine  autenttinen kahvitila, jossa kaikki tehdään mahdollisimman luonnollisesti. Jokainen joka on katsonut Narcosia voi kuvitella miltä kyseinen paikka aluksi vaikutti. 2 nuorta valkoista turistia menee yksin keskelle peltoa 20 Kolumbialaisen keskelle... Olin ihan varma, että kahvitila toimii jonain peitteenä paljon suuremmalle bisnekselle, mutta onneksi olin väärässä.
Tourilla saatiin kuulla kaikki kahvin valmistuksesta. Kahvimarjojen poiminnasta papujen paahtamiseen asti. Päästiin myös itse poimimaan kahvimarjoja. Lopuksi saatiin myös paahtaa oman mielen mukaan papuja, jauhaa ne ja lopuksi keittää jauhetuista pavuista kahvia. Enkä oo muuten ikinä maistanut yhtä hyvää kahvia! Kolumbiassa on maailman parasta kahvia! Ja tämä on itseasiassa ihan faktaa, ei vaan meikäläisen mielipide.
Kiertueen jälkeen hampparoitiin samainen mäki ylös ja mäen päällä parveili pari aseistettua poliisia. Taas se Narcos-sarja vilahti pikakelauksella pään sisällä. Poliisisedät tutki meikäläisen laukun, kurkkas auton takaluukkuun, kysy muutaman kysymyksen ja päästi meidät meneen. En tiedä oikeeta syytä miksi ne siellä keskellä ei mitään parveili, mutta Alexander selitti meille jostain köyhistä perheistä jotka lyöttäytyvät yhteen toisien perheiden kanssa ja toisinaan aiheuttavat häiriötä, varsinki  jos tunkeutuu vahingossa "heidän alueelle". Näitä holtittomia perheitä ne poliisisedät oli ilmeisesti kyttäilemässä. Mene ja tiedä, mikä se oikea syy oli.
Hostelliin saavuttua olin ihan kuollu. Nukuin miltei kello neljästä päivällä aamuun asti. Nyt oonkin sitten kipeenä... Enkä päässyt tän päivän Pablo Escobar retkelle. Harmittaa niin suunnattomasti! Vaikka kuumetta ei vaikuttaisi enää olevan päätin jättää välistä kun huomenna jatketaan matkaa Cartagenaan. Cartagenasta ois tarkotus matkustella muihinkin rantamestoihin, mutta mitään suurempia suunnitelmia ei vielä ole. Meillä ei itseasiassa oo edes lentoja koska jostain syystä lentoyhtiö ei hyväksy kummankaan korttia... Saa nähdä mitä keksitään, ehkä täältä löytyy kyseisen lentoyhtiön toimisto jostain..?